Vasikointia vai välittämistä

Päivitetty: touko 7




Yhteistyössä Keskuskauppakamarin kanssa tekemäni selvitys osoittaa, että ilmoituskanavat vahvistavat vastuullista organisaatiokulttuuria. Tässä postauksessa kerron selvityksemme päähavainnot.


Miten hyvin tulevan lainsäädännön velvollisuudet tunnetaan?


Selvityksessä kartoitimme verkkokyselyn avulla sitä, miten hyvin suomalaisilla työpaikoilla on tiedostettu velvollisuus ilmoituskanavan ja siihen liittyvien menettelyjen käyttöön ja miten hyvin olemassa olevat kanavat vastaavat lainsäädännön velvollisuuksiin.


Tietoisuus lainsäädännöstä on heikkoa. Vastaajista 49 prosenttia ilmoitti, että organisaatiossa ei ole kanavaa käytössä ja näistä 46 prosenttia puolestaan kertoi, ettei kanavan hankinta ole suunnitteilla tämän vuoden aikana.


Miten varmistetaan onnistunut kanavan käyttöönotto?

Selvitystä varten haastattelimme Suomen suurimpia yrityksiä (12), joilla on ollut ilmoituskanavat ja niihin liittyvät menetelmät käytössä jo vuosia. Edelläkävijöiden kokemukset rohkaisevat kanavan käyttöön.


Ilmoituskanavan käyttöönottoon liittyvät yleiset ennakkoluulot esimerkiksi turhista ja kiusaamistarkoituksessa jätetyistä ilmoituksista ovat osoittautuneet aiheettomiksi

siihen nähden, miten paljon hyötyä kanavasta on ja miten siitä on tullut lopulta osa modernia yrityskulttuuria haastatelluille yrityksille.


Ilmoituskanavaa varten on olemassa useita teknisiä ratkaisuja. Edelläkävijät korostivat, että kyse on kuitenkin teknistä ratkaisua laajemmasta asiasta. Selkeät prosessit ja ilmoittajan ehdoton suojaaminen on tärkeää suunnitella hyvin etukäteen.


Viestintä ja koulutus ovat olennaisia käyttöönotossa ja myös sen jälkeen. Hyvin toimiva ilmoituskanava vahvistaa yrityskulttuuria, jossa luottamuksella on keskeinen rooli.


Paljon on sopivasti?


Ilmoitusten sopiva määrä kiinnostaa monia jo käsittelyn resursointia varten. Sopivaa ilmoitusten määrää on kuitenkin hankala arvioida, koska siihen vaikuttaa työntekijöiden määrä, toimiala ja toiminnan maantieteellinen ulottuvuus. Jos ilmoituksia ei tule lainkaan, on syytä epäillä ilmoituskanavan toimivuutta, nolla ilmoitusta on siis huono uutinen. Selvityksessä saimme benchmarkiksi kolme ilmoitusta tuhatta työntekijää kohden. Tämä on kuitenkin tulos koronavuodelta, jolloin ilmoitusten määrät ovat olleet haastatelluissa organisaatioissa laskussa.


Lataa selvityksen raportti täältä:


Ilmoituskanava-selvitys_web
.pdf
Download PDF • 996KB

Tarvitsetko sparrausta tai käsiparin ilmoituskanavan käyttöönottoon? Tutustu palveluihin ja varaa aika maksuttomaan alkukartoitukseen täällä.


184 katselukertaa0 kommenttia